måndag, maj 08, 2006

Kaknäsutflykt

När bussen bromsade in nedanför det beryktade tornet och vi vred nackarna uppåt blev den minsta och yngsta deltagaren på denna exkursion helt förfärad. "NÄE, JAG ÅKER ALDRIG UPP !!" Pappa försökte med att "vi ska ju fika där uppe" vilket snarare verkade förvärra situationen. Plötsligt spatserade den ovilliga surt åt rakt motsatt håll.
Lite lirkande och lovande om "att vi ska fika även om vi inte åker upp" verkade trösta en smula och vi begav oss mot tornet.
Väl inne i tornets mage började en längre och lite äldre person att svaja betänkligt. "Jag kanske kan stanna här nere med S...?"

Jag frågade vad det värsta som kunde hända var och fick svaret "...att jag kaskadkräks..." och det låter ju inte alltför kul. Frågan var nu alltså; vill jag åka upp med den här personen..? (hehehe...nu skojar jag...det föresvävade mig aldrig att hon skulle göra det på riktigt)
Fast jag blev en smula förvånad över svaret. Hade väl snarare förväntat mig något som; att hissen störtar och vi dör drunkningsdöden sönderslagna i ett djupt hisschakt.

Jag vet inte vad det var som var det förlösande ordet/orden för endera av de två ovilliga, men plötsligen stod vi där i hissen (som tar minst en minut) och for uppåt.
Den minsta konstaterade kaxigt att det här var ju inte ett dugg läskigt!
Och det var det ju inte.
Den enda som är läskigt är väl möjligen att jag påstås vara terapeut utan att ha en aning om vad jag säger. Det är riktigt läskigt.

3 kommentarer:

superkryp sa...

Jag känner mig oxå lite lurad över vad den långe är rädd för. Allt verkar sluta med att det värsta som kan hända (oavsett vari det läskiga består) är att hon kräks.

- Vad är det värsta som kan hända?
- Kaskadkräkning!
- När man hoppar bungy jump eller fallskärm? Du är inte rädd för att dö då?
- Kaskadkräkning!!!
- Oh-kay!

superkryp sa...

Jag är oxå väldigt impad (och lite avis) över dina krafter. Det är nästan så att jag tror att du är paranormal. Ett par ord i hörnet och sen vips, upp i tornet.

Förresten, schysst att du outade hur puckad jag var när jag försökte peppa S. Snacka om anti-pepp. ;)

I stort sett menlös sa...

Oj, el'åt !
Det var inte meningen att det skulle verka puckat. För det tycker jag inte det var. Hade jag vart 10 och min pappa hade sagt att det vankades bullar i en tall hade jag glatt klättrat upp. :)