tisdag, mars 21, 2006

Nästan 3000 fattigare

Konsten att på ca 2 timmar spendera nästan 3000 kronor på tråkiga saker; gå till käftis och åk sen och hämta ut de nya linserna.

Jag hade förresten ett hål. "Ska jag bedöva?" Ja tack, jag är en hare.
Och han la bedövning och bedövning och bedövning. Och det ilade och det ilade och det ilade. Tre gånger bedövade han mig. Och likväl ilade det. Förbannat.
Han konstaterade att jag inte var röhårig vilket annars hade kunnat vara en orsak till att jag krävde så mycket bedövning. (???) Märkligt.
Jag föreslog att jag kanske var en häst.


Människoöden:

Inne på tandläkarmottagningen. Ett par i ca 70-75 årsåldern. Hon, drabbad av en stroke kanske? Lite skakig, långsam i sina rörelser. Han, i full vigör. Jag blev lite tagen av hans ömma omhändertagande av sin hustru. Hjälpte på med kappan, drog igen blixtlåset. "Sitter halsduken bra så?". De glimmade lite i min ögonvrå.

På Skanstulls perong. En a-lagare sitter på en bänk med en härjad kvinna. Plötsligt börjar han studsa och vifta yvigt; "Jaaa, jäävlaaaar!!! Ja vann!! Jag har vunnit !!! Hundratusen, Hundratusen!!". Kvinnan tar trisslotten och tittar; "Ja, det stämmer!". Jag gick in i tunnelbanevagnen. Egendomligt att bevittna hur någon från samhällets bottenskikt så plötsligt skjuter i höjden. Hundratusen spänn. Va härligt. Skulle jag ha ryckt till mig trisslotten och kutat utav bara satan?

1 kommentar:

den timide sa...

underbart...han hinner säkert förlägga den innan han hunnit resa sig upp...du borde ha stått kvar en stund....hmmmm kanske missa du din chans där