söndag, mars 12, 2006

Förortstugg?

Lördagens eftermiddag bjöd på födelsedagsfest i sydöstra långtbortförorten ("långtbort-" motsatts till "när-"?). Förvirringen över huruvida det är en långtbortförort eller rena landet återkommer jag till nedan.
Något försenat blev det hur som helst eftersom kalasbjudarnas 2 fyrfota vänner hade haft storgräl och det slutade nästan med att den ena bet av svansen på den andra. Den ihopsyddas svans liknade en smärrkaramell.

Sittandes i soffan, drickandes kaffe och ätandes på kakor, bullar och tårta, märkte jag att när man kommer ut så där i långtbortförorten så hamnar man plötsligt i en annan värld. Det blir liksom by-snack. "...ja, å Binke å Dådde har ju öppnat borta vid Johanssons........jaaahaaaa, har dom? Jag hörde att Binke hade slutat...........nä, de va Linkan som sluta å flytta till Brunn. Fast han har visst tänkt öppna där i stället.........Fast gåååår de verkligen? Dom som har handlat av Binke kommer ju fortsätta........Ahh, fast du vet, de e långt å åka dit så dom byter nog nu....." Jag sitter som i en bubbla och undrar om den kommer lyfta och flyga ut med mig.

Var går gränsen mellan förort och landet? Jag tror det är där alla vet vem Binke å Dådde är.

Inga kommentarer: