fredag, oktober 03, 2008

Äntligen fredag, eller?

"POFF!!!"

Plötsligt smällde det till i köket.
Köket, hallen och badrummet lades i mörker.
Vi undersökte, efter bästa förmåga i mörkret, vad som kunde ha hänt.

Tre säkringar (tillhörande spisen) hade gått men inget hände när vi fällde upp dom.
Ute i köket luktade det el-brand.

Vi drog ut spisen och såg att stickkontakten flugit ur väggen!! Både stickproppen och själva väggkontakten var helt bränd.

Men för fan! På en fredagkväll...?!?

AB's största fasa verkade vara att han skulle bli utan kaffe på morgonen. "Man kanske kan ringa på hos någon granne och låna spisen en kvart...?", mumlade han.

Ringde en jourelektriker. "Kolla huvudsäkringarna på elskåpet", var hans gratistips. Skulle han komma hit var det inte gratis. 3500:- var budet. Bara för att åka hit.
Det är bara det att elskåpet inte sitter inne i lägenheten på de här husen. De sitter inlåsta nånstans...
Ringde på hos grannen, tillika ordföranden i föreningen. Han var inte hemma. Det var däremot hans fru(?) som hade tjejmiddag. Jag kände mig verkligen out-of-place när jag traskade in hos dem. "Tjejerna" hade en del innanför västen. Det hade inte jag.

Vi (jag och den något påstrukna grannen) lokaliserade dock elskåpen men hade ingen aning om vilket elskåp som var mitt. Hon tipsade i stället om att ringa till förvaltningsjouren (vilket fick mig att känna mig som en idiot eftersom jag inte tänkt på det själv...) AB fick ringa. Inom någon halvtimme kom byggare-bob-elektrikern och fixade biffen.

Det blir kaffe i morgon bitti.

1 kommentar:

Catherine sa...

vilket DRAMA!