torsdag, december 07, 2006

Moster Ankan

Gårdagen fick jag den äran att befinna mig ute i den sydöstra långtbort-förorten.
Det blev på det äldsta barnets initiativ pepparkaksbak.

"-Jag har redan gjort degen!!!!", hojtade hon lyckligt.
"-Men...ehh..ska ni inte göra det där vid något speciellt tillfälle??", sa den dåliga mostern och syftade på ett tillfälle när hon inte var med. Jag såg nämligen framför mig ett evigt bråkande, kladd kladd kladd, och att det i slutänden skulle bli jag som fick baka pepparkakor.

Men jag hade fel. Det gick alldeles utmärkt. Det var visserligen jag som fick knåda degen medgörlig, skyffla in kakorna i ugnen och plocka dom av plåten. Och det var slutligen jag som fick skynda på de sista kavlingarna samt ta hand om städandet. Men bortsett från det var det faktiskt dom som bakade. Jag trodde dom skulle tröttna mitt i en pepparkaksgris och så skulle jag stå där och kavla när systern kom hem. Men det var klart när hon dök upp.


Minnesanteckning:
Om du lånar en bil du aldrig kört tidigare; ta med ficklampa eftersom innerbelysningen kan vara trasig och det därför inte går att läsa på den manuella växelspaken var backen är.
Om du har mobilficklampa med; kontrollera att inte växelspaksknoppen är vriden 180 grader. Annars kanske man åker in i ett träd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Säg inte att du backat in i ett träd.

I stort sett menlös sa...

Nä, det var ju backen jag inte hittade. Frontade trädet snarare. Fast det var bara en lite dunk. ;)

Jedin sa...

fast den hade väl inga blinkers ändå, så det var väl ingen större skada skedd :)

I stort sett menlös sa...

Jo serru...de var syrrans bil, inte AB's.
AB's har jag kört massor av gånger och behöver inte fundera över var backen ligger.

Jedin sa...

Jag tror du gjorde det med flit i så fall...så du slipper vara barnvakt igen :)

erkänn..

I stort sett menlös sa...

hehe..