måndag, juli 10, 2006

Ett annat land

Var just på fd Konsum på Bäckvägen. Nuförtiden heter det Tempo vilket får mig att tänka på barndomens EPA och Tempo i Skärholmens centrum. Det är bara namnet som får mig att tänka på det, inget annat. För den här butiken är inte direkt ur-svensk.
Sortimentet är rätt skralt och atmosfären andas tristess. De tre som jobbade i butiken idag skulle inte förvåna mig ett dugg om de är släkt. Pappa och två extremt uttråkade barn som förmodligen hellre skulle hänga med kompisarna.
Det enda som egentligen är roligt med den här butiken är att det faktum att ägarna satt sin prägel på butiken med saker från hemlandet(?). Men jag måste erkänna att jag har lite svårt att se kundkretsen men pensionärerna Helge och Anna-Lisa i spetsen glida in i butiken och yppa frasen; "Två Baclava med nötter och en vattenpipa, tack!" ... Fast det är kul. Tycker i alla fall jag. På samma sätt som jag tycker att affichen bakom delikatessdisken är underhållande bara för att jag inte förstår ett ord på den. Den ser väldigt.. eeehh.... optimistisk ut i alla fall. Och det behöver sannerligen den här butiken.

Inga kommentarer: