lördag, maj 06, 2006

Städkärring

Klockan är ca 10 och jag är uppe för andra gången idag.
Första gången jag var uppe var klockan 5.
Kunde inte sova. Passade på att gå 4 vändor till miljöstugan. Egentligen hade jag hoppats på AB skulle ha gjort det när jag kom hem igår kväll. Men näe.... Jag tror jag måste införa städschema för att inte bli galen.
Om jag; diskar, tvättar och viker (6 maskiner), dammsuger och plockar undan en massa, och sen dessutom går och slänger papper och glas, då tycker jag faktiskt att han skulle ha kunnat torka golvet och gått med resten av skräpet till miljöstugan. Är jag kinkig?

Idag är det städdag här ute på gården. Jag går runt i lägenheten och smyger för att inte behöva vara med. Det är förvisso inte obligatoriskt på något sätt men jag känner mig skyldig. Persiennerna är fortfarande neddragna och snart måste jag gå ut i köket och göra en hukad frukost.

Förresten, när jag var på lägenhetsvisning härom veckan såg jag något som jag förundrades över. Jag har aldrig sett det tidigare; att använda mellanrummet mellan spisen och diskbänken som knivställ. Kändes inte helt klockrent av hygieniska skäl. Säger jag som är hälsoskyddsinspektör.



Illustration vid det egna mellanrummet...

4 kommentarer:

superkryp sa...

"Hej städkärring!

Nej, du är inte kinkig. Jag har några tips om väckarklockeri från verkligheten som är klart sämre än att konfrontera den man har "problem" med (oavsett vad det gäller)... :S ;)

Mitt tips är alltså att du inte surar utan säger/skriver/smsar/mmsar att du tycker att arbetsfördelningen suger och att du tycker att det är ett problem (om du tycker att det är ett problem). Det är inte säkert att det funkar (vis av egen erfarenhet som jag är) men då kan man konfrontera igen, etc. Nåja...

Lycka till!"

Fräscht knivställ. :/ (Diskade du knivarna efteråt?)

superkryp sa...

Eftersom jag verkar ha smiley-sjukan kanske jag borde ha avslutat med en smiley. Här kommer den.

:)

I stort sett menlös sa...

Hahaha! Det kändes självklart efter mitt dissande av knivstället, men här kommer förtydligandet: jo, jag diskade (inte överdrivet, men dock) knivarna efter fotot.

:) (smilesjukan smittar)

I stort sett menlös sa...

Tack för tipset förresten.
Problemet är bara att när jag tar upp det hela så blir han arg och tycker att jag är orättvis. Så jag tänker att jag kanske är kinkig.
Just i det här fallet hade jag för övrigt uttryckligen bett om att han skulle hjälpa till och han liksom bara "glömde bort" det.